W rezultacie usługi świadczone przez stronę prywatną w projektach PPP obejmują nie tylko wybudowanie obiektów infrastruktury czy ich modernizację zgodnie z określonymi przez strony standardami i wymogami, ale stanowią też przejęcie przez sektor prywatny świadczenia określonych zadań publicznych, tradycyjnie będących domeną podmiotów publicznych (np. przetwarzanie odpadów komunalnych, budowa i zarządzanie drogami oraz parkingami, zarządzanie obiektami rekreacyjno-sportowymi, usługi przewozów pasażerskich).

Usługi publiczne

Dzięki mechanizmowi partnerstwa publiczno-prywatnego w większym niż dotychczas zakresie konsorcjom przedsiębiorców zostają powierzone przez administrację samorządową do wykonywania usługi publiczne. Udział sektora prywatnego w odpowiednim współwykonywaniu zadań publicznych wiąże się zazwyczaj z ponoszeniem przez stronę prywatną wysokich nakładów kapitałowych na realizowane przedsięwzięcia. Dlatego też warunkiem partycypowania sektora prywatnego jest całkowite urynkowienie podejścia do wykonywania usług publicznych.

W zależności od wybranego modelu PPP źródło wynagrodzenia partnera prywatnego mogą stanowić: opłaty ponoszone bezpośrednio przez użytkowników infrastruktury lub fundusze z budżetu podmiotu publicznego, a najczęściej środki pochodzące jednocześnie z obu tych źródeł.

W czasie obowiązywania umowy o PPP przedmiot umowy generuje płatności dla partnera prywatnego za korzystanie z infrastruktury przez jej użytkowników. W przypadku realizacji przedsięwzięcia w ramach PPP nie jest konieczne przeniesienie własności infrastruktury na partnera prywatnego; można ją udostępnić stronie prywatnej jedynie do korzystania na podstawie określonego przez strony tytułu prawnego, np. dzierżawy. Zazwyczaj po zakończeniu okresu umowy składniki majątkowe są zwracane stronie publicznej.

Realizacja przedsięwzięcia w modelu szeroko rozumianego PPP może stanowić dla strony publicznej bardzo korzystne rozwiązanie pod warunkiem odpowiedniego zabezpieczenia interesów podmiotu publicznego. Współpraca w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego daje podmiotom publicznym dostęp nie tylko do środków finansowych strony prywatnej, ale też do jej eksperckiego doświadczenia, jak również umożliwia przetransferowanie na partnera prywatnego istotnych ryzyk związanych z projektem.

Dofinansowanie unijne

Przy realizacji przedsięwzięcia w modelu PPP możliwe jest wykorzystanie dofinansowania unijnego, którego beneficjentem jest zazwyczaj podmiot publiczny. Podmiot publiczny może przekazać partnerowi prywatnemu dotację unijną jako wkład własny lub jako składnik wynagrodzenia. W modelu PPP zazwyczaj partner prywatny będzie podmiotem upoważnionym do ponoszenia wydatków kwalifikowanych w imieniu beneficjenta, czyli podmiotu publicznego.

Partner prywatny ponosić będzie zatem wydatki kwalifikowane, płacąc podwykonawcom za roboty budowlane. Otrzymane od podwykonawców faktury partner prywatny przekaże podmiotowi publicznemu (beneficjentowi), a ten z kolei dołączy je do wniosków o płatność składanych organom unijnym. Uzyskaną na tej podstawie dotację unijną podmiot publiczny przekaże partnerowi prywatnemu jako zwrot poniesionych przez niego wydatków (refundacja).