Ile dofinansowania będzie przysługiwało od stycznia 2013 r. na pracowników z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności – bez szczególnego schorzenia i z takim schorzeniem? W 2013 r. pracownicy będą otrzymywać nowe minimalne wynagrodzenie, tj. 1600 zł. Wysokość składki wypadkowej płaconej przez pracodawcę to 1,2 proc. Do kosztów płacy dla wszystkich pracowników doliczamy składki na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Dofinansowanie stanowi dla nas pomoc publiczną, prowadzimy działalność gospodarczą.

Odpowiada Edyta Sieradzka wiceprezes organizacji OBPON:

Wysokość dofinansowania zależy od tego, czy wnioskujący o nie to pracodawca z otwartego rynku pracy, czy też zakład pracy chronionej (zpchr).

Na początek trzeba ustalić koszty płacy, jakie ponosi pracodawca. Przy wynagrodzeniu w wysokości 1600 zł, będą to – poza pensją – składki:

- emerytalna (9,76 proc.) – 156,16 zł

- rentowa (6,5 proc.) – 104 zł

- wypadkowa (1,2 proc.) – 19,20 zł

- na Fundusz Pracy (2,45 proc.) – 39,20 zł

- na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (0,10 proc.) – 1,60 zł.

Łącznie koszty płacy to 1920,16 zł.

Wysokość maksymalnego dofinansowania tych kosztów uzależniona jest od czterech czynników:

- stopnia niepełnosprawności pracownika,

- czy osoba ta ma orzeczone schorzenia szczególne,

- czy pracodawca ma status zpchr, czy reprezentuje tzw. otwarty rynek pracy – patrz tabelka,

- czy pracodawca prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, czy nie.

Jak wskazał czytelnik, prowadzi działalność gospodarczą i dofinansowania z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) stanowią dla niego pomoc publiczną. W związku z tym ma do niego zastosowanie maksymalny limit dopłat, który nie może przekroczyć 75 proc. terminowo i faktycznie poniesionych kosztów płacy.

Wskazuje na to art. 26a ust. 4 ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (tekst jedn. DzU z 2011 r. nr 127, poz. 721 ze zm., dalej ustawa o rehabilitacji). Wyższy limit – w wysokości 90 proc. kosztów płacy, obowiązuje płatników, dla których dofinansowanie nie jest pomocą publiczną.

Wysokość dofinansowania ostatecznie będzie zależne od statusu zakładu pracy. Jeśli jest to zpchr, to na każdego pracownika otrzyma po 1440,12 zł dopłaty. Maksymalna kwota dofinansowania na pracowników z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności w zpchr jest wyższa (bez schorzenia szczególnego wynosi 1500 zł, a ze schorzeniem – 2100 zł), jednak PFRON wypłaci je tylko w wysokości 75 proc. poniesionych kosztów płacy (1920,16 zł x 75 proc. = 1440,12 zł). Nie będzie miało znaczenia wystąpienie schorzenia szczególnego.

Aby otrzymać dopłatę do pensji pracownika niepełnosprawnego, nie wystarczy jednorazowo wykazać efektu zachęty. Trzeba co miesiąc wypełniać pozycję 48 na druku INF-D-P – przypomina Edyta Sieradzka, wiceprezes organizacji OBPON

Inna dopłata przysługiwać będzie pracodawcy z otwartego rynku pracy. Maksymalna wysokość dofinansowania od 1 stycznia 2013 r. na pracownika ze stopniem umiarkowanym będzie wynosić:

- przy schorzeniach szczególnych – 1890 zł,

- bez schorzeń szczególnych – 1050 zł.

Przy kosztach płacy liczonych od wynagrodzenia w kwocie 1600 zł, na niepełnosprawnego zatrudnionego w pełnym wymiarze czasu pracy, który nie ma schorzeń szczególnych, dofinansowanie wyniesie 1050 zł. Dopłata jest bowiem niższa niż limit w wysokości 75 proc. kosztów płacy (1920,16 zł x 75 proc. = 1440,12 zł).

Ograniczenie do 75 proc. kosztów płacy wyznaczy natomiast dopłatę na osobę ze schorzeniami szczególnymi. Na nią dopłata wyniesie 1440,12 zł (75 proc. kosztów płacy), a nie tyle, ile wyniesie maksymalne dofinansowanie na taką osobę od 1 stycznia 2013 r. (1890 zł).

- W maju 2004 r. zatrudniliśmy pracownika niepełnosprawnego. Jego orzeczenie było ważne do 27 maja 2006 r. Od 28 czerwca 2006 r. miał status osoby pełnosprawnej, która cały czas pozostaje u pracodawcy w zatrudnieniu. 12 lipca 2012 r. pracownik ten dostarczył nam kolejne orzeczenie o niepełnosprawności w stopniu lekkim. Wniosek o kolejne orzeczenie złożył 8 czerwca 2012 r., ale ustalony stopień niepełnosprawności datuje się od 4 kwietnia 2002 r., zaś niepełnosprawność istnieje od sierpnia 2001 r. Od jakiej daty mamy zaliczyć tę osobę do lekkiego stopnia niepełnosprawności i od kiedy dokonać korekt z tym związanych na INF-1?

Na to pytanie odpowiedział PFRON. Wskazał, że zgodnie z art. 2a ust. 3 ustawy o rehabilitacji pracownika niepełnosprawnego wlicza się do stanu zatrudnienia osób niepełnosprawnych również w okresie do trzech miesięcy poprzedzających dzień przedstawienia pracodawcy kolejnego orzeczenia, jeżeli z jego treści wynika, że w tym czasie był niepełnosprawny. Nie ma znaczenia data złożenia wniosku o wydanie tego orzeczenia.

W związku z tym pracodawca ma prawo dokonać korekt informacji miesięcznych INF-1 do trzech miesięcy liczonych od 11 lipca 2012 r. (tj. od dnia poprzedzającego przedstawienie pracodawcy kolejnego orzeczenia).

- Nasz zakład ma status zpchr. W listopadzie 2012 r. zmarł jeden z pracowników. Całe należne mu wynagrodzenie za ten miesiąc otrzyma jego żona jako prawo majątkowe. Czy na tego pracownika mamy prawo wystąpić o dofinansowanie za okres, do kiedy pracował, tzn. do 25 listopada, skoro jako pracodawca poniesiemy za niego koszty płacy (był niepełnosprawny w stopniu umiarkowanym)?

Z odpowiedzi udzielonej przez PFRON wynika, że nie można jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie bez wglądu do stosownej dokumentacji. W związku z tym, w takiej sytuacji zasadne jest, by wnioskodawca, którego dotyczy opisana sprawa, skontaktował się bezpośrednio z PFRON i przedstawił informacje i dowody mogące rzutować na rozstrzygnięcie poruszonej kwestii.

- Zakład ma obecnie status zpchr, jednak po zakończeniu roku wejdzie w stan likwidacji. Czy możemy do 20 stycznia 2013 r. wystąpić do PFRON o dofinansowanie za grudzień 2012 r.? Wynagrodzenia za ten miesiąc zostaną wypłacone pracownikom w styczniu 2013 r.

W tym przypadku PFRON odpowiedział, że pracodawca, który spełni warunki określone w ustawie o rehabilitacji, może wystąpić z wnioskiem o wypłatę miesięcznego dofinansowania do wynagrodzeń zatrudnionych pracowników niepełnosprawnych. Otrzyma je jednak pod warunkiem, że:

- nie będzie posiadać zaległości wobec PFRON przekraczające ogółem 100 zł,

- nie będzie znajdować się w trudnej sytuacji ekonomicznej według kryteriów określonych w przepisach prawa Unii Europejskiej dotyczących udzielania pomocy publicznej, wyszczególnionych w pkt 9 – 11 Wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw (DzU UE seria C nr 244 z 01/10/2004 str. 2) oraz art. 1 ust. 7 rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń blokowych).

PFRON zaznaczył przy tym, że udzielenie jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie wymaga przeanalizowania dokumentacji beneficjenta. Pracodawca znajdujący się w takiej sytuacji powinien zatem wnieść pisemne zapytanie do Funduszu, ze wskazaniem wszelkich okoliczności związanych ze sprawą.

- Czy pracodawca – zakład pracy chronionej – składając do PFRON formularz INF-D-P musi wykazywać w poz. 48 efekt zachęty co miesiąc, czy jednorazowo tylko w tym miesiącu, w którym zatrudnił pracownika niepełnosprawnego? Obecnie wykazujemy co miesiąc efekt zachęty na druku INF-D-P każdego z pracowników niepełnosprawnych zakreślając "tak" w poz. 48, mimo że we wniosku Wn-D w rubryce 36 dotyczącej nowozatrudnionych osób niepełnosprawnych wykazujemy zero. Czy prawidłowo wypełniamy INF-D-P

?

Wypełnianie co miesiąc poz. 48 na INF-D-P jest prawidłowe i zgodne z przypisem nr 10 do poz. 48 na tym formularzu. Gdyby to miejsce na drukach pozostało puste, dokumenty INF-D-P nie przeszłyby do PFRON i pracodawca nie dostałby dofinansowania na pracowników.

Efekt zachęty faktycznie ustala się jednokrotnie w momencie zatrudnienia pracownika niepełnosprawnego. Jednak zgodnie z drukiem INF-D-P i przypisem nr 10 do poz. 48 należy ją zaznaczać co miesiąc. Przypis ten brzmi: „poz. 48 należy wypełnić w odniesieniu do wszystkich pracowników niepełnosprawnych, dla których sporządza się informację INF-D-P (niezależnie od daty ich zatrudnienia), w razie zaznaczenia pola 1 w poz. 46.

Należy zaznaczyć pole 1, jeżeli pracodawca wykazał efekt zachęty na podstawie art. 26b ust. 4 lub 5 ustawy albo nie miał obowiązku wykazywania efektu zachęty stosownie do art. 2 ustawy z 5 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (DzU nr 237, poz. 1652) lub na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń blokowych) (DzUrz UE L 214 z 9.08.2008, str. 3).

Efekt zachęty ustala się jednokrotnie w związku z okresem zatrudnienia pracownika (w tym przejęcia go na podstawie art. 231 kodeksu pracy) do czasu ustania zatrudnienia lub zmiany statusu pracownika. Poz. 48 należy wypełniać w każdym miesiącu, za który sporządza się informację INF-D-P dotyczącą danego pracownika".