[b]Nie.[/b] Istota umowy na zastępstwo wskazuje wyraźnie, że zawiera się ją po to, aby kontynuowana była praca wykonywana przez nieobecnego pracownika, a nie żadna inna. Na podstawie tej umowy jedna osoba zastępuje inną w jej dotychczasowych czynnościach. Dlatego w umowie należy podać rodzaj tej właśnie pracy, którą powierza się na pewien czas innemu pracownikowi.

To oznacza, że pracownikowi zatrudnionemu na zastępstwo nie można „przypisać” w umowie więcej rodzajów pracy od tych, jakie wykonuje na stałe nieobecny pracownik. Jeżeli zastępowana osoba świadczy pracę jednego rodzaju, to tylko ten jeden rodzaj może być powierzony jego zastępcy. Jeżeli świadczy ich więcej, również osoba przyjęta na zastępstwo może być do nich zobowiązana. Nie oznacza to wcale, że jest to konieczne. Wszystko zależy od potrzeb pracodawcy, który może powierzyć pracownikowi zastępującemu tylko jeden rodzaj prac, nawet jeżeli jego stały pracownik wykonuje ich więcej. Niedopuszczalna jest natomiast sytuacja odwrotna, czyli nałożenie na zastępcę więcej obowiązków, niż ma nieobecny pracownik.

Oczywiście nic nie zabrania pracodawcy zmienić warunki umowy o pracę, jeśli stwierdzi, że pracownik na zastępstwo powinien też wykonywać te rodzaje prac nieobecnej osoby, których we wcześniej zawartej umowie nie uwzględniono.

W takiej sytuacji zmiana poprzednich ustaleń musi nastąpić na piśmie.

[i]Podstawa prawna:

– art. 25 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=51583CCA8F57B847B3120595A95B7853?id=76037]kodeksu pracy (tekst jedn. DzU z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.)[/link][/i]