[b]Pracownik po rozwiązaniu z nim umowy o pracę nie odebrał świadectwa pracy. Nie wynikało to z niedopatrzenia pracodawcy. Ten bowiem poinformował podwładnego, że dokument jest do odbioru w dziale kadr. Pracodawca wysłał więc świadectwo na adres, jaki figurował w aktach osobowych pracownika. Okazało się, że jest nieaktualny. Czy w takiej sytuacji pracodawca jest zwolniony od odpowiedzialności za niewydanie świadectwa pracy?[/b]

[b]Tak.[/b]Jeżeli pracownik nie zgłasza się po odbiór świadectwa pracy, mimo że ma taką sposobność, ani nie upoważnia nikogo do jego odbioru, a także nie informuje pracodawcy o tym, w jaki sposób i dokąd ten dokument ma być dostarczony, to pracodawca prawidłowo postępuje, wysyłając świadectwo na ostatni znany mu adres pracownika.

Jeżeli okaże się nieaktualny, jak w opisywanym przypadku, a pracodawca nie zna nowego adresu, pod którym przebywa były podwładny, to jest zwolniony od odpowiedzialności za niewydanie świadectwa pracy. Wówczas bowiem niewykonanie tego obowiązku następuje z powodu naruszenia przez pracownika ciążącej na nim powinności współdziałania z pracodawcą w wykonaniu zobowiązania.

Wskazuje na to art. 354 § 2 kodeksu cywilnego w związku z art. 300 [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=76037]kodeksu pracy[/link].

A zatem [b]wystarczy, gdy w takim wypadku pracodawca sporządzony dokument złoży w aktach osobowych pracownika.[/b]

[i]Podstawa prawna: art. 354 [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=70928]kodeksu cywilnego (DzU z 1964 r. nr 16, poz. 93 ze zm.)[/link][/i]