Aktualizacja: 14.05.2018 08:25 Publikacja: 14.05.2018 08:25
Prezes UOKiK Marek Niechciał
Foto: UOKiK
Rz: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął precedensowe postępowanie przeciw Gazpromowi i pięciu europejskim partnerom budującym na dnie Bałtyku gazociąg Nord Stream 2. Na czym polega precedens tego przypadku?
Marek Niechciał: Na całą sprawę trzeba patrzeć szerzej niż na nasze ostatnie działania. Nasza przygoda z Nord Stream 2 zaczęła się w końcu 2015 r., gdy sześć firm, w tym rosyjski monopolista, skierowało wniosek o zgodę na koncentrację. Chcieli stworzyć joint venture finansujące budowę gazociągu. Mieliśmy wiele zastrzeżeń do tej transakcji, między innymi uważaliśmy, że to wzmocni i tak już silną pozycję Gazpromu. Wówczas w wyniku naszego działania niedoszli konsorcjanci wycofali wniosek. W praktyce oznaczało to zakaz połączenia. Wiedząc, jak ważnym przedsięwzięciem w skutkach dla Europy jest budowa gazociągu między Rosją a Niemcami, mimo wycofania wniosku nadal przyglądaliśmy się tej sprawie. Niestety, z naszych wstępnych analiz, a także informacji dostępnych publicznie wynika, że uczestnicy transakcji mimo naszego sprzeciwu podpisali umowę na finansowanie budowy gazociągu. Trzeba bowiem powiedzieć jasno: zarówno utworzenie joint venture, na które nasz Urząd się nie zgodził, jak i zawarcie późniejszych umów miało ten sam cel: chodziło przecież o sfinansowanie budowy Nord Stream 2. Może to oznaczać złamanie prawa antymonopolowego, dlatego teraz stawiamy zarzuty Gazpromowi oraz pięciu innym podmiotom.
EUDR obejmuje siedem odnośnych towarów, których produkcja, w ocenie ustawodawcy unijnego, w największym stopniu przyczynia się do wylesiania i degradacji lasów - soję, kawę, kakao, bydło, palmę olejową, drewno i kauczuk.
Eksperci od handlu wskazują, że coraz popularniejszy wśród konsumentów w Polsce staje się trend kupowania z odroczonymi płatnościami.
Polska znalazła się wśród czterech państw, które Komisja Europejska pozwała do Trybunału Sprawiedliwości w związku z niewdrożeniem drugiego filaru globalnej reformy podatkowej.
Wymagania wobec podatników rosną. Fiskus i sądy coraz częściej oczekują od nich działań zabezpieczających, które nie wynikają wprost z prawa, lecz z tzw. należytej staranności.
Zamawianie nieprawdziwych recenzji w sieci jest niezgodne z prawem. Ale czy da podatkowe korzyści?
Mobilna Sieć T-Mobile w Polsce w 2024 roku została uznana za najlepszą pod względem prędkości i niezawodności przez międzynarodową firmę Ookla.
Od wtorku, 1 października 2024 r. wystartowała scentralizowana infolinia Krajowej Administracji Skarbowej (KAS). Połączenia z dotychczasowymi numerami urzędów skarbowych będą automatycznie przekierowywane na infolinię.
W 2023 roku w Polsce powstało prawie 400 tysięcy nowych firm, a rynek przedsiębiorstw liczy już blisko 2,5 miliona aktywnych biznesów. Jak właściciele firm ubezpieczają swój biznes w obliczu coraz większych wyzwań gospodarczych i klimatycznych
Podczas wizyty funkcjonariuszy w firmie ważna jest znajomość zasad i procedur. Pomoże ona szybko i rzetelnie wyjaśnić i zakończyć sprawę.
Przeszukanie biura to często jedna z pierwszych czynności podejmowanych w postępowaniu karnym (a czasem jeszcze przed jego wszczęciem), która może znacząco wpłynąć na dalszy przebieg tego postępowania.
Ustawa określa roczne limity okresów, przez jakie wszystkie organy kontroli mogą prowadzić postępowanie u danego przedsiębiorcy. Obowiązują tu jednak wyjątki. Co może wówczas zrobić przedsiębiorca?
Covid spowodował nie tylko poważne problemy w aspekcie zdrowotnym, ale też skomplikował funkcjonowanie całej gospodarki. Skutkowało to całkowitym rozregulowaniem rynku i potężnymi zmianami cen, dostępności produktów i zapotrzebowania na pracowników.
Blisko sześć milionów zł od premiera Mateusza Morawieckiego na aktywizację wyborców dla fundacji mediów związanej z Tomaszem Sakiewiczem. – Środki poszły wyłącznie do grupy prawicowo-konserwatywnej i mediów zleceniobiorcy – wykazała kontrola KPRM.
Państwowa Inspekcja Pracy ma uzyskać prawo przekształcania umów cywilnoprawnych w stosunek pracy. Już teraz organizacje powinny przeanalizować stosowany model B2B, aby ograniczyć związane z tym ryzyka. Na co powinny zwrócić uwagę? Kiedy model B2B się obroni?
Kontrola Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) budzi uzasadnione obawy wśród przedsiębiorców, w szczególności biorąc pod uwagę wysokość potencjalnych kar.
Kończą się prace nad pierwszym pakietem deregulacyjnym i już wkrótce ruszą konsultacje kolejnych propozycji - poinformowało Ministerstwo Rozwoju i Technologii.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas