Aktualizacja: 13.01.2025 08:04 Publikacja: 28.02.2022 12:16
Foto: Adobe Stock
Jeżeli znak towarowy UE nie może zostać zarejestrowany przed Urzędem Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO), np. w związku ze sprzeciwem opartym na wcześniejszym prawie ważnym wyłącznie w jednym kraju lub w kilku krajach, lecz nie w całej Unii Europejskiej, zgłaszający znak unijny może zwrócić się o jego konwersję w indywidualne, krajowe zgłoszenia znaków towarowych w innych krajach, w których podstawa sprzeciwu nie ma zastosowania. Podobną możliwość ma zgłaszający, gdy spotkał się z odmowa rejestracji unijnej ze względu na występowanie określonych przeszkód bezwzględnych, takich jak np. brak charakteru odróżniającego zgłoszonego oznaczenia dla wskazanych towarów lub usług albo gdy znak ma charakter mylący, w jednym z języków urzędowych Unii Europejskiej.
Spółka komunalna wykonująca zadania publiczne ma obowiązek udostępniania informacji publicznej jej dotyczącej, jak i związanej z podejmowaną przez nią działalnością, na wniosek albo w Biuletynie Informacji Publicznej.
Oddając w państwa ręce kolejne wydanie dodatku „Administracja”, szczególnej uwadze chciałbym polecić trzy materiały poświęcone możliwości tworzenia grup podatkowych VAT przez gminy oraz ich spółki komunalne.
Brak możliwości identyfikacji kierowców, którzy rzeczywiście korzystają z miejsc parkingowych, nie wyklucza opodatkowania VAT.
Tworzenie szkół czy przedszkoli publicznych ponad potrzeby jest wykluczone. Utrzymywanie ich bowiem ze środków w ilości przekraczających potrzeby danej wspólnoty nie jest w interesie publicznym.
Rada gminy sama nie może uwzględnić skargi do sądu administracyjnego na własny akt prawa miejscowego, bo oznacza to stwierdzenie jego nieważności. A rada takiej kompetencji nie posiada.
Dostawcę można uznać za producenta, jeżeli jego nazwa jest zbieżna ze znakiem towarowym umieszczonym na produkcie przez producenta. W celu zapewnienia ochrony konsumenta odpowiedzialność solidarna dostawcy i faktycznego producenta wadliwego produktu może powstać nawet wtedy, gdy dostawca sam nie umieścił swojej nazwy, znaku towarowego lub innego oznaczenia odróżniającego na tym produkcie.
Znaki towarowe odgrywają istotną rolę w gospodarce, upraszczając komunikację. Informują potencjalnych nabywców produktu o jego producencie. Są także efektywnym i zaawansowanym narzędziem marketingowym.
Firma przedsiębiorcy powinna odróżniać się od firmy innego podmiotu. Naruszenie prawa do firmy osoby trzeciej wiąże się z poważnymi konsekwencjami, zarówno dla sprawcy, jak i dla poszkodowanego, który może dochodzić swoich praw na różnych płaszczyznach.
Urząd Patentowy zorganizował I edycję konkursu na znak towarowy roku, mającego na celu wyróżnienie najciekawszych i najbardziej innowacyjnych znaków towarowych zgłoszonych do ochrony w Urzędzie Patentowym RP w 2023 r. Do finału trafiły projekty wybrane spośród ponad 12 tysięcy zgłoszeń.
Znaki towarowe sprzeczne z porządkiem publicznym lub dobrymi obyczajami nie mogą być rejestrowane – wynika z przepisów zarówno unijnych, jak i polskich. Problem był jednak ze zdefiniowaniem tych pojęć. Dokument Wspólnej Praktyki CP14 je wyjaśnia.
Marka, logo, znak towarowy, nowy wzór produktu i nowa funkcjonalność – to wszystko może przesądzać o sukcesie i przewadze firmy. Ochrona własności przemysłowej może też być źródłem niepotrzebnych problemów i sporów.
Znamy laureatów konkursu „Młody wynalazca. W poszukiwaniu polskiego Sama Altmana” organizowanego przez „Rzeczpospolitą” wraz z Urzędem Patentowym RP. Pierwszym zwycięzcą został Maciej Ślot.
Atrakcyjny design daje producentom znaczącą przewagę konkurencyjną i zwiększa wartość produktu.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas