Należy pamiętać, że to, czy doszło w danym przypadku do naruszenia zasad kontroli, czy też nie, stanowi przedmiot oceny kontrolujących urzędników. Nie ma więc możliwości wyeliminowania ryzyka kary finansowej w 100 proc. Różne zdarzenia zaistniałe podczas kontroli mogą zostać inaczej interpretowane przez kontrolujących i przedsiębiorcę. Ostatecznie o tym, kto ma rację, zdecyduje sąd.
Brak odpowiednich procedur nie stanowi okoliczności łagodzącej. Wręcz przeciwnie. Jeżeli obowiązujące u przedsiębiorcy procedury wewnętrzne lub ich brak prowadzą do utrudnienia kontroli, będzie to tym bardziej przemawiać za nałożeniem kary pieniężnej. W przeciwnym przypadku przedsiębiorcy mogliby celowo wprowadzać takie procedury, aby zapobiec przeprowadzeniu skutecznej kontroli przez organy antymonopolowe.
Przykładem może być wewnętrzna procedura bezpieczeństwa przewidująca brak możliwości wpuszczenia przez pracownika recepcji nieumówionej wcześniej osoby na teren przedsiębiorcy. Pozwala to powiadomić odpowiednie osoby o przybyciu kontrolujących i jednocześnie uniemożliwia wpuszczenie ich na teren zakładu, gdyż zasadniczo nie są oni umówieni.
Niejednokrotnie osoba decyzyjna, która może zezwolić recepcji na wpuszczenie osoby spoza listy jest aktualnie niedostępna (np. przebywa na spotkaniu). Uniemożliwienie niezwłocznego rozpoczęcia kontroli stanowi natomiast podstawę do wymierzenia kary finansowej.
Warto jednak wcześniej przygotować się na kontrolę antymonopolową, ustalając odpowiednie procedury postępowania oraz wyznaczając przedstawicieli przedsiębiorcy odpowiedzialnych za koordynację takiej kontroli. W sytuacji stresu wywołanego kontrolą przedsiębiorca lub jego pracownicy mogą nawet nieświadomie utrudnić kontrolę, np. nie wydając wszystkich dokumentów kontrolującym, udzielając niepełnych informacji czy po prostu zwlekać z wpuszczeniem kontrolujących na teren spółki. Kara może natomiast zostać wymierzona za umyślne lub nieumyślne działania lub zaniechania kontrolowanego.
W przypadku nieuzasadnionego nałożenia kary finansowej – sprawna koordynacja kontroli oraz dokładne monitorowanie jej przebiegu zwiększa również szansę przedsiębiorcy na wykazanie braku naruszenia w postępowaniu odwoławczym. Wcześniejsze przygotowanie pracowników na kontrolę antymonopolową usprawni czynności kontrolne, umożliwi ochronę informacji i danych przedsiębiorcy nieobjętych zakresem kontroli lub objętych ochroną prawną, do których kontrolujący nie mają prawa wglądu i przede wszystkim zmniejszy ryzyko nałożenia ewentualnych sankcji finansowych za utrudnianie lub brak współpracy w toku kontroli.