Zakładając, że nie ulegają zmianie inne parametry dotyczące pracodawcy, takie jak przedmiot działalności czy adresy do doręczeń, oraz że umowy o pracę czy inne nie zawierają specyficznych postanowień dotyczących zmiany nazwy, można stwierdzić, że nie ma ustawowego obowiązku wprowadzania zmian do umów, których stroną jest dany pracodawca.
Zmiana umowy o pracę aneksem musiałaby dotyczyć warunków zatrudnienia (pracy i płacy) wpływających na sytuację danej osoby.
Skoro jednak poza nazwą pracodawcy (firmą – w wypadku osób prawnych) nie zmienia się nic, nie ma podstaw do podpisywania aneksów.
Ze względów porządkowych pracodawcy powiadamiają załogi o zmianie nazwy – najczęściej w formie indywidualnych pism.
Czasami informują w sposób zwyczajowo przyjęty (np. na tablicy ogłoszeń czy w firmowym intranecie). Należy podkreślić, że przepisy nie wymagają żadnej formalnej zgody zatrudnionego na zmianę nazwy pracodawcy. Tak samo sytuacja wygląda w wypadku umów o zakazie konkurencji – tak w czasie trwania stosunku pracy, jak i po jego ustaniu – oraz umów cywilnoprawnych (zlecenia, o dzieło itp.). Zmiana samej nazwy spółki nie oznacza, że staje się ona inną osobą prawną. Pozostaje stroną wcześniejszych umów. Także tu rekomenduje się powiadomienie współpracowników o zmianie nazwy.
Niepoinformowanie pracowników o zmianie nie wpływa na ważność umowy.
Oczywiście podpisanie aneksów nie będzie błędem, zapewni większą przejrzystość umów.
Autor jest radcą prawnym w Wojewódka i Wspólnicy Kancelaria Prawa Pracy
Zobacz serwis: