[i][b]Odpowiada Karolina Borek-Pohl, dyrektor personalny Comforty Living:[/b] [/i]

Kompetencje to zespół cech, szeroko rozumiana wiedza, system wartości i zachowań mających bezpośredni wpływ na życie pracownika i pozwalających mu być skutecznym w określonej dziedzinie życia zawodowego czy prywatnego. Mogą one mieć charakter formalny, jak doświadczenie i wykształcenie, bądź osobowościowy, np. styl budowania relacji z innymi ludźmi. wyznawane wartości.

Posiadane przez pracownika kompetencje stanowią o sukcesie firmy. Braki w edukacji można łatwo uzupełnić, umożliwiając pracownikowi udział w szkoleniach. Systemy i wartości reprezentowane przez pracownika są natomiast unikatowe i – dobrze wykorzystane – przyczyniają się do jego rozwoju zawodowego i budują przewagę firmy.

[b]Jakie kryteria należy stosować przy dokonywaniu oceny?[/b]

Ocena kompetencji nie jest procesem łatwym ze względu na ogromną ilość zmiennych, które należy wziąć pod uwagę. Rozpoczyna się już w momencie rekrutacji i selekcji, kiedy stosując Assessment Center (AC), wyszkoleni i doświadczeni asesorzy wyłaniają najbardziej pożądanych kandydatów. Podczas AC kandydaci, wykonując różnorodne zadania, mniej lub bardziej świadomie ukazują posiadane kompetencje, potencjał, jakim dysponują.

Z punktu widzenia procesu rekrutacji i selekcji kompetencje definiujemy jako cechy i umiejętności niezbędne do funkcjonowania w naszej kulturze organizacyjnej w sposób umożliwiający realizację jej celów. Badamy więc kompetencje organizacyjne, w tym umiejętności interpersonalne, pracy w grupie, dążenie do ciągłego doskonalenia siebie i otaczającej rzeczywistości, umiejętność rozwiązywania problemów i dzielenia się wiedzą, oraz kompetencje stanowiskowe.

[b]A czym są wspomniane kompetencje stanowiskowe?[/b]

Kompetencje stanowiskowe zależą od zadań, jakie ma wykonywać przyszły pracownik.

Na przykład w odniesieniu do konsultantów ds. sprzedaży ważne są zdolności komunikacyjne i społeczne, inteligencja emocjonalna, umiejętności sprzedażowe, ale i sposób podejmowania decyzji oraz rozwiązywania problemów. Są to kluczowe kompetencje wymagane na stanowiskach związanych z obsługą klienta w naszych salonach, ale również takie, które warunkują prawidłowe funkcjonowanie całej organizacji.

[b]W wyniku kolejnych etapów selekcji przeprowadza się wiele testów kompetencyjnych i osobowościowych, które analizują poziom poszczególnych umiejętności kandydata. Co je kończy?[/b]

Etapem kończącym proces selekcji jest rozmowa podsumowująca, podczas której omawiane są wyniki przeprowadzonych testów i informacje uzyskane na podstawie Assessment Center. W jej wyniku wspólnie z kandydatem definiujemy posiadane przez niego kompetencje i decydujemy o zatrudnieniu. Decyzja o przyjęciu pracownika jest dopiero początkiem pracy z kompetencjami i zarządzania nimi.

A potencjał pracownika wyrażony w posiadanych kompetencjach stanowi o sukcesie osobistym każdego z nas i – co za tym idzie – o sukcesie firmy.