Aktualizacja: 20.03.2025 19:41 Publikacja: 03.03.2025 10:16
Foto: Adobe Stock
radca prawny, Kancelaria Radców Prawnych Ryszewski Szubierajski
Ustawa z 21 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym obowiązuje od 31 grudnia 2024 roku. Zgodnie z deklaracją projektodawcy tej ustawy dotyczy ona m.in. dopuszczenia do wykonywania transportu drogowego rzeczy oraz niezarobkowego przewozu drogowego rzeczy przedsiębiorców posiadających siedzibę w Rzeczypospolitej Polskiej pojazdem najmowanym zarejestrowanym lub dopuszczonym do ruchu zgodnie z prawem innego państwa członkowskiego – pod warunkami czasowymi.
Firmy działające w branży kryptoaktywów w UE, w tym w Polsce, mają czas do 30 czerwca 2025 r. aby dostosować się do nowych wymogów rozporządzenia MiCA i uzyskać licencję CASP.
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) wydał przełomowy wyrok, który może istotnie wpłynąć na dotychczasową linię orzeczniczą i praktykę postępowań podatkowych, a w dalszej perspektywie – na zmianę polskich przepisów dotyczących odpowiedzialności członków zarządu za zaległości podatkowe spółek.
Przedsiębiorcy rejestrujący znak towarowy muszą podjąć kluczową decyzję: wybór odpowiednich klas towarowych zadecyduje o skuteczności ochrony marki. Błędna klasyfikacja może oznaczać nie tylko ograniczenie ochrony, ale także konieczność ponownej rejestracji.
Rząd pracuje nad nowelizacją prawa restrukturyzacyjnego, która ma m.in. pozwolić sądowi aktywnie kształtować treść układu, aby doprowadzić do jego zatwierdzenia.
Przesłanki i czynniki efektywnego wdrażania projektów OZE przez JST uwzględniające kwestie ekonomiczne, środowiskowe i społeczne.
W takich branżach, jak np. transport i budownictwo, nie powinno być nawet marginesu tolerancji dla nietrzeźwych. I to szczególnie w takich gałęziach gospodarki wprowadzenie zasady „zero tolerancji dla alkoholu” ma istotne znaczenie.
Jazda na motocyklu to z całą pewnością wielka przyjemność, o czym zaświadczy każdy, kto chociaż raz miał okazję – legalnie, podkreślmy – poprowadzić maszynę na dwóch kołach.
Firma, która wykorzystuje koniowóz w działalności gospodarczej, może go amortyzować. Odpisy są kosztem uzyskania przychodów, ale tylko do 150 tys. zł. Koniowóz jest bowiem rozliczany tak jak samochód osobowy.
Zatwierdzenie projektu organizacji ruchu nie może być czynnością o charakterze mechanicznym i arbitralnym. WSA zadecydował ws. zakazu przejazdu przez most pojazdów o masie przekraczającej 16 ton.
Nie każda czasowa rejestracja auta pozbawi zwrotu akcyzy – mówi Maciej Kordalewski, menedżer w Grant Thornton.
W małej firmie roczne oszczędności uzyskane dzięki zamianie samochodów z napędem spalinowym na pojazdy w pełni elektryczne mogą wynieść 27 tys. zł – wynika z badania PSPA i EV Klub Polska.
Górne granice stawek podatku od środków transportowych na 2024 rok wzrosły o 15 proc. w stosunku do tegorocznych. Ostateczną decyzję w sprawie wysokości stawek podatku na terenie danej gminy podejmuje jednak rada gminy w formie uchwały.
Obniżka stawki WIBOR to dobra informacja dla przedsiębiorców, którzy są zainteresowani wzięciem samochodu w leasing lub już korzystają z tej możliwości. Niższy WIBOR, to najczęściej niższe raty.
W przypadku sprzedaży używanego auta (które nie stanowi nowego środka transportu) na rzecz unijnego podmiotu, sposób rozliczenia VAT uzależniony jest od statusu nabywcy. Nie zawsze też mamy do czynienia z WDT.
Koszty finansowania leasingowanych aut wyraźnie zmalały. Stawka WIBOR, która zwykle jest stosowana w umowach z przedsiębiorcami, jest teraz niższa o około 2 pkt proc. w porównaniu z listopadem ubiegłego roku.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas