Mieliśmy zawartą umowę o stałe świadczenie usług serwisowych. Umowa zawierała zapis o możliwości rozwiązania jej za trzymiesięcznym wypowiedzeniem. 29 lutego kontrahent poinformował nas, że zakład zostaje zamknięty i świadczenie przez nas usług nie będzie konieczne. Tym samym nie dotrzymał warunków dotyczących okresu wypowiedzenia. Czy mamy prawo do wystawiania faktur przez kolejne trzy miesiące, skoro nie będziemy świadczyli usług?

Nie

Faktury są dokumentami stwierdzającymi sprzedaż (art. 106 ust. 1 ustawy o VAT), a więc przede wszystkim odpłatne dostawy towarów i odpłatne świadczenie usług. Aby zatem można było wystawić fakturę, musi zostać wykonana jedna z tych czynności (w drodze wyjątku przepisy pozwalają czasem na wcześniejsze wystawianie faktur). Nie jest dopuszczalne sporządzanie faktur, jeśli czynności te nie są wykonywane.

Jak wynika z pytania, na skutek zamknięcia zakładu przez kontrahenta nie będziecie państwo świadczyć już na jego rzecz usług. W tej sytuacji nie ma możliwości wystawiania faktur za czynności, których nie będziecie wykonywać.

Nie ma znaczenia, że umowa przewiduje trzymiesięczny okres wypowiedzenia, którego kontrahent nie dotrzymał. Ten zapis może natomiast stanowić podstawę do żądania od niego odszkodowania. Ewentualne obciążenie kontrahenta kwotą odszkodowania (kary umownej) za naruszenie okresu wypowiedzenia powinno zostać udokumentowane w inny sposób (np. notą obciążeniową).

Autor jest współpracownikiem Vademecum Głównego Księgowego, ABC Wolters Kluwer Polska