Przedsiębiorcy często zapominają o obowiązujących przepisach Kodeksu spółek handlowych i nie stosują się do wymogów w nich ujętych.

Powołanie zarządu

Nie pamiętają o ważnych postanowieniach w umowach ich spółek, np. tych dotyczących kadencji lub sposobu powoływania organów spółki, w tym zarządu. Konsekwencją takich błędów może być przykładowo brak prawidłowego powołania zarządu, czyli organu uprawnionego do reprezentowania spółki. Jeżeli w spółce działa taki zarząd, to umowy zawarte z kontrahentami mogą być nawet uznane za nieważne. W czarnym scenariuszu może okazać się, że jedynym ratunkiem dla spółki jest powołanie przez sąd kuratora, który ma za zadanie doprowadzenie do powołania nowego zarządu. Z biznesowego punktu widzenia tego typu problemy mogą skończyć się utratą kontraktów i partnerów biznesowych.

Zwoływanie zgromadzeń wspólników

Wspólnicy zapominają też o bezwzględnie obowiązujących przepisach Kodeksu spółek handlowych i postanowieniach, które wynikają z umowy ich spółki. Wspólnikom spółek z kapitałem zagranicznym zdarza się przeoczyć bezwzględnie obowiązujące przepisy np. te stanowiące o tym, że zgromadzenia wspólników muszą odbywać się na terenie Polski (organizują je np. dla wygody w krajach ojczystych).

Zdarzają się też błędy w procedurze zwoływania zgromadzeń wspólników. Ich konsekwencje mogą być dotkliwe. Uchwały mogą być wadliwe lub może zostać stwierdzona ich nieważność.

Sprawozdanie finansowe i sprawozdanie z działalności spółki może nie zostać prawidłowo zatwierdzone.

Reklama
Reklama

Brak właściwej analizy umów

Zdarza się, że przedsiębiorcy nie analizują szczegółowo umowy, którą mają podpisać. Na przykład nie szacują odpowiednio ryzyka ekonomicznego związanego z daną umową, nie dobierają odpowiednich narzędzi prawnych, aby ustalić najdogodniejsze warunki umowy dla obu stron. Często też pochopnie akceptują zaproponowane kary umowne albo ignorują obowiązki związane z zachowaniem poufności. Zawierając umowę zapominają o bezwzględnie obowiązujących przepisach prawa, które regulują kwestie związane z zawarciem i funkcjonowaniem danej umowy, niezależnie od tego co strony uzgodnią w umowie. Przedsiębiorcy pochopnie podpisują umowy nie mając świadomości, że działalność, którą mają wykonywać, wymaga uzyskania zezwolenia lub wypełnienia szeregu obowiązków administracyjnych.

Nie czytają załączników do umowy, w których bardzo często znajdują się najważniejsze regulacje w kontekście wykonywania całej umowy.

Zdarza się, że przedsiębiorcy bagatelizują w umowach odwołania do ogólnych warunków umów czy regulaminów. każdy kto zawiera taką umowę, powinien się z dokładnie zapoznać z tymi dokumentami, bo będą one określały jego prawa i obowiązki. Przedsiębiorcy zapominają również, że niekorzystne dla nich postanowienia w ogólnych warunkach umów lub regulaminach mogą być zmienione lub wyłączone np. w drodze negocjacji przy zawieraniu umowy.